Op 20 december verscheen van de hand van Pepijn L. Demortier, hoofdredacteur van het Custodes Instituut, op Doorbraak een opiniestuk over de verzoening van moderne kunst en conservatisme.

Conservatieven daarentegen durven die uitgewaaierde canon blijvend in vraag stellen. Ze trachten de artistieke ervaring intiem te houden en niet mee te gaan in de vermarkting van schoonheid. Tegelijk mag dat niet gepaard gaan met afkeer voor alles dat modern of experimenteel is.

De kleurenblinde stier

Het water tussen rechts en links is gelukkig minder diep dan vaak wordt gesteld. Een aanzienlijk deel van deze artistieke koude oorlog valt namelijk niet toe te schrijven aan de kunstwerken zelf, maar aan de wereld die zij representeren.

Zo hangt er een groot gatekeeper-aura rond moderne kunst. Haar ten gronde verstaan is, zo wordt wel eens gezegd, enkel weggelegd voor de insiders in de New Yorkse of Londense galerijen. De gewone man daarentegen is simpelweg te dom om dergelijke abstractie te verwerken, laat staan om er iets zinvols over te kunnen vertellen.

Lees het volledige stuk via deze link.